Twittercollege

Twittercollege

In 2012 waren Social Media nog niet al te populair @defensie. Dat veranderde na de Landmacht2.0 dag in 2012. Opeens waren er veel collega’s geinteresseerd in Social Media en had ik naast mijn toenmalige baan als commandant van het latere MATLOGCO mijn dagen gemakkelijk met Twitter, Linkedin en Facebooklessen kunnen vullen. Uiteraard was daar onvoldoende tijd voor, dus publiceerde ik mijn lessons learned als Twittercollege over Twitter (inderdaad) op Twitter. De hashtag #twittercollege was absoluut niet origineel, maar daarom niet minder toepasselijk. Herhaling is de kracht van reclame, dus over de jaren heen werd het Twittercollege regelmatig herhaald en de bijbehorende instructiekaart IK-TWIT 101 vaak gedownload.

In oktober 2020 vroeg ik, uiteraard via Social Media,  mijn volgers of de aanwijzingen nog steeds actueel zijn. Dat blijkt zeker het geval. Er was wat discussie over een mogelijke aanvulling, zie hiervoor het eind van deze blog,  maar verder blijkt het Twittercollege fier overeind te staan. Daarom in deze blog het Twittercollege op herhaling.

1. Onderzoek alles en behoud het goede (1 Thess, 5, 21).

Deze bijbelse tekst blijkt ook zeer van toepassing op Twitter. Er is een hoop bagger te vinden, maar er zijn ook genoeg pareltjes. Die pareltjes vinden kan enige tijd kosten.

Volgen op twitter

2. Iemand volgen is geen verklaring van goedkeuring en / of goed gedrag.

Maar wordt zo wel vaak opgevat. Ten onrechte denk ik, indachtig de eerste les van het college, is het van belang kennis te nemen van alle mogelijk ideeën. @RealDonaldTrump volgen maakt je nog geen Trumpist. Dat wil overigens niet zeggen dat je iedereen moet volgen. Hoe serieus ben je als je zegt 5000 accounts te volgen? Is dat fysiek wel mogelijk? Neen dus. De truuk van volgen en hopen dat betrokkene je terugvolgt is zo 2013.

3.  Kennis delen is kennis vermenigvuldigen: retweet goede tweets.

Er is niks mis met het delen van goede content van anderen

4. Eigen twist geven aan ontvangen tweet is OK, maar vermeldt de originele Tweep (bv via @hansdamen).

Plagiaat en schaamteloos jatten is wel een dingetje op Internet. Als je iets leuks of interessants vindt dat je wilt delen, maar op een iets andere manier, geef dan credit aan de oorspronkelijke poster. Die het trouwens ook wel eens gejat zou kunnen hebben.

5. Een retweet is geen teken van instemming, maar wordt zo wel vaak opgevat.

Dit is er wel eentje om goed in de gaten te houden. Als je in het kader van kennis vermenigvuldigen een tweet retweet, dan gaat de goegemeente er van uit dat je het er mee eens bent. Een relativerende opmerking erbij, middels een geciteerde tweet, kan dan geen kwaad.

Twitterbio
Twitterbio

6. Dress to impress: zorg voor een herkenbare avatar (foto) en een goede bio.

Daar valt weinig aan toe te voegen. In het ware leven wil je serieus genomen worden en als je serieus (zakelijk) om wilt gaan met Twitter is dit een eerste vereiste.

7. Eén (korte) hashtag per tweet is genoeg; beperk je tot het event / onderwerp.

#Een #tekst #met #een #heleboel #hashtags #is #gewoon #lastig #te #lezen. Het opnemen van irrelevante, maar wel populaire hashtags om lezers te trekken is helemaal not done. Het levert je bij mij altijd een block op.

8. Volgen is niet verplicht; reageer niet op anonieme twitteraars; een troll mag je blocken.

Je zou deze regel ook kunnen samenvatten met: je tijdlijn is van jezelf. Ellende hoef je dus niet toe te staan in je eigen twitterfeed. Als mensen willen zieken, dan doen ze dat maar ergens anders. Dat heeft niets te maken met de vrijheid van meningsuiting; zo iemand kan immers een eigen onderwerp starten of eigen tweets de wereld in sturen. Nepaccounts en trollen block ik standaard.

9. Koppel niet lukraak je kanalen: niet iedere tweet moet ook op facebook.

Of op linkedin. Of op Instagram. Denk goed na hoe je je online wilt profileren. Linkedin zakelijk en Facebook privé is een scheiding die je vaak ziet.

10. Link je bronnen en check je links.

Niets is zo irritant als een link naar een boeiend artikel die niet werkt.

Samenvatting van het Twittercollege
Het #twittercollege, met dank aan @elgiraffo voor de vertaling

11.Twitter op persoonlijke titel (bestaat niet)?

Er ontstond enige discussie of we deze regel erbij zouden moeten zetten. Meer specifiek: moet je een deel van je bio tekst besteden aan opmerkingen als:
“Tweet op persoonlijke titel”, “my opinions are my own” of “Retweet is not an endorsement”?
Ik zelf vind van niet, die ruimte kun je beter aan echte inhoud besteden. Daarbij kun je er vanuit gaan dat datgene wat jij persoonlijk vindt altijd een weerslag zal hebben op je werkomgeving. Tweet maar eens iets heel lulligs over {vul in een willekeurige minderheid} en je zult zien dat het ook een weerslag zal hebben op je baan en je werkgever. Dan gaat het wijzen naar je disclaimer in je Twitterbio echt niet helpen. Om daar op een verstandige wijze mee om te gaan is er voor ambtenaren een handreiking online communicatie. Ook voor andere beroepsgroepen prima bruikbaar overigens.

Mis ik iets?

Geef je eventueel commentaar en aanvullingen hieronder. Ook in real life ga ik graag het gesprek over slim Social Media gebruik aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *